maanantai 13. elokuuta 2012

Voihan fudge - visuaaliset ärsykkeet

Kävelin serkkuni kanssa Kampin kauppakeskuksessa ja näin uuden myyntikojun. Kuivattuja hedelmiä. Ei ole mun juttu, mutta kierretään tuolle toisellekin puolelle. Fudgea! Baileys-fudgea! Tätä sai Ausseissa ja se oli ihanaa. Pakko ostaa... Nyt haluttaa Baileys-fudgea koko ajan.


Tänä kesänä myös mainokset ovat altistaneet uusille herkkukokeiluille. Oli Marabou-keksejä (yök) ja Dominoita paksummalla täytteellä (ei voi mennä vikaan, mutta sitä täytettä oli sittenkin liikaa). Tänä keväänä oli myös JCDecaux'n, siis sen ulkomainosyhtiön, kampanja Vähentäisitkö alkoholin kulutustasi, jonka tarkoituksena oli tietysti saada ihmiset ajattelemaan, että "ei, eihän toki mainonta vaikuta alkoholin käyttööni".

Omalla kohdallani se on totta, koska en erityisesti pidä alkoholista ja käytän sitä minimaalisesti, mutta se sai miettimään "sokerimainontaa" ja sen vaikutusta omaan käyttäytymiseeni. Olen sokeriaddikti, joten erilaiset visuaaliset ärsykkeet saavat herkästi veden herahtamaan kielelle ja vaikuttavat ostopäätöksiin. Siispä, herkkujen mainonta pitäisi kansanterveyden - ja tietysti ennen kaikkea oman terveyteni - nimissä kieltää. Vastuun vierittäminen toisille, ah miten dekadenttia ja helppoa... Ja kaikki herkut pitäisi pakata harmaisiin paperipusseihin. (Ruskea olisi liian nostalginen.) Alexander Stubb, terveyttä uhkuva ministeri, ota tämä asia ajaaksesi, niin äänestän sinua ikuisesti! Tietysti samalla periaatteella myös alkoholimainonta pitäisi kieltää.

Oman terveyteni - ja vyötäröni - vuoksi olisin valmis kieltämään herkkujen mainonnan. Söisinkö silti herkkuja? Kyllä varmasti, mutta halu ei heräisi ehkä joka kerta, kun odotan bussia.

P.S. Kuvatus lähimmällä pysäkillä on vaihtunut Super-Dominosta Fazerin siniseen. Syksyä selvästi ilmassa, kun mainoksissakin palataan perinteiseen suklaaseen. Mmmm... Fazerin sinistä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti